Koloniaal Congo: Over feiten en mythes
-
1. Kolonisatie: menslievendheid of eigenbelang?3 Paragrafen
-
2. Hoe gruwelijk was de kolonisatie?3 Paragrafen
-
3. Heeft propaganda ons beeld van de kolonisatie beïnvloed?3 Paragrafen
-
4. Is België rijker geworden van de kolonisatie?3 Paragrafen
-
5. Kolonisatie: plundering of ontwikkeling?3 Paragrafen
-
6. Congolezen: slachtoffers of verzetstrijders?3 Paragrafen
-
7. Is Congo echt gedekoloniseerd?3 Paragrafen
Kijk aandachtig naar de onderstaande twee beelden: wat zie je gebeuren?
'De last van de blanke man' (1899)
‘The White Man’s Burden (Apologies to Rudyard Kipling)’, Judge, April 1, 1899.
Bron: Wikimedia Commons
'In China, de taart van koningen en keizers' (1898)
‘En Chine, le gâteau des rois et… des empereurs’, Le Petit Journal, Jan 16, 1898.
Bron: Wikimedia Commons
Hoe kan je deze beelden linken aan het thema van de video?
Deze bekende cartoon draagt de titel van het nog bekendere gedicht van Rudyard Kipling. Het roept witte Amerikanen op om naar de Filipijnen te trekken. Het verkondigt dat het de morele plicht is van de Amerikanen om de Filipijnen te ‘civiliseren’. De man links op de cartoon stelt Groot-Brittannië voor, de man rechts verwijst naar Uncle Sam of de VS. Zij dragen “de zware last” van mensen met kleur in de richting van de beschaving. Deze tekening kan je ook toepassen op andere voorbeelden van kolonisatie. Het is een metafoor voor de idee van de ‘zendingsmissie’. Ook in Congo wilden de Belgen de ‘beschaving brengen’ bij primitieve volkeren.
Op de prent zie je verschillende koloniale grootmachten een stuk snijden uit de taart die China heet. Het toont hoe grote naties met elkaar de strijd aangingen voor de macht over grondgebied. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Rusland, Japan, … Ze wilden allemaal een stukje van het grote China, dat toen nog een land was met minder economische en militaire kracht dan nu.