Sara laat leerlingen nadenken over onderwerpen die ze onrechtvaardig vinden en hen emotioneel raken. Zo prikkelt ze de nieuwsgierigheid.
De leerlingen ontdekken zelf de structuren van een complottheorie, net omdat hun zelfgemaakte theorie ook aan het typische, vast stramien moet voldoen: een (machtige) groepu2026 heeft een geheim planu2026 dat nadelig is voor de meerderheidu2026 en een voordeel oplevert voor die (machtige) groep.
De leerlingen willen de rest van de klas meekrijgen in hun verhaal, dus passen vanzelf manipulatietechnieken toe om hun publiek te overtuigen: inspelen op noden, emoties, wij-zij-denken of iets oversimplificeren.
De leerlingen mogen hun zelfgemaakte complottheorie op sociale media promoten. Zo ervaren ze hoe ze met slogans en beelden anderen kunnen beu00efnvloeden, maar tegelijkertijd ervaren ze de gevaren van het internet : hoe gemakkelijk en snel een verzonnen verhaal de ronde kan gaan.
Door de hashtag #klasopdracht toe te voegen, blijft het voor de internetgemeenschap ook duidelijk dat het een afgebakende opdracht is.