Hoofdstuk 1, Paragraaf 1
In uitvoering

3.5.2 Aan de slag!

/*! elementor – v3.7.1 – 14-08-2022 */
.elementor-widget-image{text-align:center}.elementor-widget-image a{display:inline-block}.elementor-widget-image a img[src$=”.svg”]{width:48px}.elementor-widget-image img{vertical-align:middle;display:inline-block}

Links naar lesmateriaal

Proficiat, jij bent aan het einde van deze leerlijn gekomen.

Tijd dus om alles in de praktijk te testen!

  • Ga aan de slag met het lespakket ‘What’s New?’: jongeren leren hoe ze propaganda en complottheorieën kunnen doorprikken via (historische) voorbeelden.

  • Hang de What’s New-affiche op in je klas of gebruik de bladwijzers propaganda en complottheorieën. Ze zijn een checklist om propaganda en complottheorieën te herkennen. Bij meer dan vijf checks gaat het om propaganda of een complottheorie.

  • De website www.mindovermedia.be heeft tal van voorbeelden van hedendaagse propaganda en 9 lesideeën om in de klas te gebruiken.

  • Op nieuwsindeklas.be vind je heel wat lesmateriaal over nieuws, memes, reclame en andere vormen van informatie.

  • ‘Desinformatie’, ‘deep fake’ of ‘4chan’ graag simpel in een filmpje uitgelegd? Ga dan zeker kijken op het YouTube-kanaal Moeilijke Dingen Makkelijk Uitgelegd van Curieus, deBuren, StampMedia en MO*.

  • Op watwat.be/no-cap vind je informatie over polarisering, identiteitsontwikkeling en manipulatie op maat van de jongeren.

  • Op KlasCement ontdek je wat collega’s allemaal al uitwerkten.

 

Bekijk ook de leerlijnen over ‘Polarisering’ en ‘Identiteitsontwikkeling in een diverse samenleving’.