In een klas toekomstige zorgverleners kiest u00e9u00e9n leerling resoluut voor het corona-vaccin. De rest twijfelt. Onzekere tijden blijken een perfecte voedingsbodem voor nepnieuws, propaganda en complottheorieu00ebn. Gelukkig is er een remedie.
We gingen kijken hoe twijfel over het corona-vaccin de klas van leraar Lissa De Vriendt binnensluipt en hoe ze haar leerlingen tegen desinformatie probeert te wapenen.
Wat Lissau2019s manier van werken zo straf maakt:
Voor ze begint over factchecken of kritisch denken, geeft ze ruimte aan de zorgen en twijfels van haar leerlingen.
Ze leert leerlingen zich in te leven in het standpunt van een ander.
Ze vertelt niet wat nu precies een betrouwbare bron is, maar reikt verschillende bronnen aan en ze stelt open, coachende vragen zodat ze zelf tot conclusies komen.
Ze laat leerlingen in groep werken. Zo is de kans groter dat hun interpretatie van een bron juist is.
Ze weet dat ze geen meningen zomaar kan veranderen, maar dat ze een zaadje van kritisch denken plant.