Hoofdstuk 1, Paragraaf 1
In uitvoering

3.1.1 Wanneer nepnieuws de ronde doet…

Klasse__No_cap__fake_news_10_-_fake_news-16-o3y4a4u9-1

In een klas toekomstige zorgverleners kiest u00e9u00e9n leerling resoluut voor het corona-vaccin. De rest twijfelt. Onzekere tijden blijken een perfecte voedingsbodem voor nepnieuws, propaganda en complottheorieu00ebn. Gelukkig is er een remedie.

We gingen kijken hoe twijfel over het corona-vaccin de klas van leraar Lissa De Vriendt binnensluipt en hoe ze haar leerlingen tegen desinformatie probeert te wapenen.

Wat Lissau2019s manier van werken zo straf maakt:

  • Voor ze begint over factchecken of kritisch denken, geeft ze ruimte aan de zorgen en twijfels van haar leerlingen.
  • Ze leert leerlingen zich in te leven in het standpunt van een ander.
  • Ze vertelt niet wat nu precies een betrouwbare bron is, maar reikt verschillende bronnen aan en ze stelt open, coachende vragen zodat ze zelf tot conclusies komen.
  • Ze laat leerlingen in groep werken. Zo is de kans groter dat hun interpretatie van een bron juist is.
  • Ze weet dat ze geen meningen zomaar kan veranderen, maar dat ze een zaadje van kritisch denken plant.